100. Yılında Tevhid-i Tedrisat ve Anlamı
Fakültemiz tarafından yeni konferans salonumuzda düzenlenen ilk bilimsel etkinliğimiz “100. Yılında Tevhid-i Tedrisat ve Anlamı” konulu panel programı oldu. Recep Tayyip Erdoğan Külliyesi Maltepe Yerleşkesi Atatürk Eğitim Fakültesi’nde, 9 Aralık 2024 Pazartesi günü düzenlenen etkinlikte yeni yerleşkenin yeni konferans salonu önemli bir buluşmaya ev sahipliği yaptı. Sunuculuğunu Tarih Eğitimi Anabilim dalımız öğretim elemanı Arş. Gör. Cahide Kayış’ın yaptığı program, Müzik Eğitimi Anabilim dalımız öğretim üyelerinden Doç. Dr. Melih Güzel’in solo gitar dinletisi ile başladı.
Daha sonra Fakültemiz Dekanı Prof. Dr. Seyfi Kenan, Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun kabulünün Türk eğitim sistemi için taşıdığı tarihsel önemi detaylı bir şekilde ele alan bir konuşma gerçekleştirdi. Konuşmasında cumhuriyet öncesinde eğitim sisteminin çok parçalı ve dağınık bir yapıda olduğunu belirten Prof. Dr. Seyfi Kenan, medreseler, rüştiyeler, misyoner okulları ve yabancı cemaat okullarının her birinin farklı yönetim ve müfredat anlayışlarıyla faaliyet gösterdiğini vurguladı. Medreselerin bir dönem İslam medeniyetine büyük katkılar sağlayan bilim merkezleri olduğuna dikkat çeken Dekan, bu kurumların özellikle 13. ve 15. yüzyıllar arasında astronomi, matematik, tıp ve felsefe gibi birçok alanda önemli bilim insanlarını yetiştirdiğini ve dönemin bilimsel birikimine yön verdiğini belirtti. Ancak, 17. ve 18. yüzyıllarda medreselerin insanla ve modern bilimle bağlarını kaybettiği ve işlevsiz hale geldiği gerçeğini de dile getirdi. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun bu parçalı yapıyı ortadan kaldırmak amacıyla bir reform olarak getirildiğini vurgulayan Prof. Dr. Seyfi Kenan, Medreselerin kapatılması ve tüm okulların Milli Eğitim Bakanlığı çatısı altında toplanmasının, cumhuriyetin eğitimde birliği sağlama ve toplumu modernleştirme hedeflerinin bir yansıması olduğunu ifade etti. Bu reform ile eğitimde tek merkezden yönetim anlayışı benimsenerek, hem laik hem de modern bilimin ışığında yeni nesillerin yetiştirilmesi için güçlü bir zemin oluşturulduğunu söyledi. Dekan, Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun dinî ve modern okulları kapsayarak, eğitimin niteliğini artırmayı ve gençler arasında ortak bir anlayış ve değer birliği oluşturmayı hedeflediğini belirterek konuşmasını tamamladı.
Dekanımız Prof. Dr. Seyfi Kenan’ın konuşmasının ardından, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Fatma Evren Daşdağ moderatörlüğünde panel programına geçildi. Panelde, Prof. Dr. Vahdettin Engin “Tevhid-i Tedrisata Giden Yol” konulu konuşmasıyla Osmanlı İmparatorluğundan Türkiye Cumhuriyeti’ne Tevhid-i Tedrisat’ın tarihsel sürecini ve Prof. Dr. Arzu Meryem Demirkıran ise “Kadın Eğitimi” başlıklı konuşmasıyla dünyada kadın eğitiminin başlangıcını ve ülkemizde özellikle akademik bağlamda kadın istihdamının güncel durumunu detaylı bir şekilde ele aldı.
Prof. Dr. Vahdettin Engin, Tevhid-i Tedrisat Kanunu’na giden süreci detaylarıyla ele alan konuşmasını gerçekleştirdi. Kanun metninin orijinal halini katılımcılarla paylaşan Prof. Dr. Vahdettin Engin, maddeleri tek tek ele alarak kanunun dönemin koşullarını da göstermesi bakımından önem arz ettiğini vurguladı. Konuşmasının ardından Prof. Dr. Arzu Meryem Demirkıran kadın eğitimi içerikli konuşmasını yaptı. Konuşmasını fotoğraflarla destekleyerek kadın eğitiminin değişim ve sürekliliğini ele aldı. Mevcut durumdan da bahseden Prof. Dr. Arzu Meryem Demirkıran, istatistiksel bilgileri katılımcılarla paylaşarak konuşmasını tamamladı.
Panel etkinliği katılımcılarla günün anısına hatıra fotoğrafı çektirilerek tamamlandı.








