II. Tarih Öğretmenleri Çalıştayı Gerçekleşti

II. Tarih Öğretmenleri Çalıştayı, 24-25 Haziran 2025 tarihlerinde Atatürk Eğitim Fakültesi Maltepe Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi.

Fakültemiz Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Tarih Eğitimi Anabilim Dalı tarafından düzenlenen ve İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile İstanbul Öğretmen Akademileri’nin paydaşı olduğu çalıştay, açılış konferansı, 3 panel ve 15 atölyeden oluşan program içeriğiyle tamamlandı.

Çalıştay, 24 Haziran’da İstanbul Öğretmen Akademileri Müzik Akademisi tarafından gerçekleştirilen müzik dinletisi ile başladı. Ardından Tarih Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Akif Pamuk’un açılış konuşması ile devam etti. Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Seyfi Kenan, çalıştayın sürekliliğine dair duygu ve düşüncelerini katılımcılarla paylaştı. Atatürk Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Alpaydın, tarih öğretmenleri ile bir araya gelmenin, birlikte üretmenin ve nitelikli ürünler ortaya koymanın üniversitemiz için büyük önem taşıdığını vurguladı. İstanbul İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Gülşen Özer de çalıştayın öğretmen yeterliliklerinin geliştirilmesi açısından önemine dikkat çekti. Açılış konuşmalarının ardından Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, Maarif Modeli İzleme ve Değerlendirme Çalışmaları’nda tarih branşına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerini içeren sonuçları paylaşarak açılış konferansını gerçekleştirdi.

Açılışın ardından, tarih öğretmenlerinin öğretim programındaki farklılaştırma ve okul temelli planlama etkinliklerine dair çerçeveyi değerlendirmelerine imkân tanıyan paneller düzenlendi. 24 Haziran’da Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Mustafa OTRAR, farklılaştırma etkinliklerinin tarih derslerindeki yeri üzerine bir konuşma gerçekleştirdi.

25 Haziran 2025 tarihinde ise “Okul Temelli Planlama Etkinlikleri” başlıklı panel düzenlendi. Moderatörlüğünü Doç. Dr. Akif Pamuk’un üstlendiği panelde Prof. Dr. Mehmet Açıkalın, Doç. Dr. İbrahim Turan ve Dr. H. Yavuz Yaşar konuşma yaptı. Panelde Dr. Yaşar, okul temelli planlama konusunda tarih öğretmenleri ile yapılan durum çalışmasının bulgularını paylaştı. Doç. Dr. Turan, Maarif Modeli çerçevesinde hazırlanan tarih öğretim programlarında okul temelli planlamanın işlevine ve sınıf dışı tarih öğretimi ile ilişkilendirilebileceğine değindi. Prof. Dr. Açıkalın ise proje temelli öğretimin niteliğini aktararak okul temelli planlama etkinlikleri ile proje temelli öğretim arasında köprü kurulmasına yönelik önerilerde bulundu.

Son panelde Dr. Serdar Erdem, “Tarih Derslerinde Yapay Zekânın Kullanımı” başlıklı sunumunda yapay zekâ destekli materyal üretimi, öğretim tasarımı ve değerlendirme süreçlerine katkıları hakkında bilgi verdi. Sunumda sınıf içi uygulama örnekleri katılımcılarla paylaşıldı, yapay zekâ sistemlerinin yanlış ya da uydurma bilgi üretme risklerine dair dikkat edilmesi gereken noktalar vurgulandı.

Her iki günde özel ve devlet kurumlarında görev yapan tarih öğretmenlerinin katılımıyla toplam 15 farklı temada atölyeler gerçekleştirildi. Arş. Gör. Cahide Kayış, yeni tarih öğretim programının 10. sınıf içeriklerine uygun materyaller tasarlayarak Türkistan’dan Türkiye’ye (1040-1299), Beylikten Devlete Osmanlı (1299-1453) ve Cihan Devleti Osmanlı (1453-1683) ünitelerinde etkinlik temelli uygulamalar gerçekleştirdi. Dr. H. Yavuz Yaşar, “Eski Çağ Medeniyetleri” ve “Orta Çağ Medeniyetleri” temalı atölyelerde kanıt temelli materyal tasarımı üzerine örnekler paylaştı. Uzman Köksal Muç, “Tematik Öğrenme” atölyesi ile uygulamalı çalışmalar yürüttü. Uzman İsmail Arslan, müzelerin eğitimde kullanımı ve sanal müze içeriklerinin derslerde nasıl entegre edilebileceğine dair örnekler sundu. Uzman Leyla Es Baki, “Sosyokratik Demokrasi Yoluyla Katılımcı Tarih Ders Tasarımı” ve “Tarih Derslerinde Otantik Ölçme ve Değerlendirme” atölyeleri ile aktif katılım ve ölçme-değerlendirme alanında öğretmenlere farkındalık kazandırdı. Uzman Koray Unur, “Kültürlerarası Tarih Dersleri” atölyesinde çokkültürlülük perspektifi kazandırmaya yönelik çalışmalar gerçekleştirdi. Uzman Mehtap Koldaş, tartışmalı konuların (Devşirme Sistemi, Kardeş Katli vb.) derslerde ele alınması konusunda içerik üretimi örnekleri paylaştı. Dr. Serdar Erdem, “Tarih Derslerinde Bilgisayar Oyunları” atölyesi ile oyun temelli öğrenme etkinlikleri geliştirdi.

Çalıştayın temel hedefi, 9. ve 10. sınıf tarih ünitelerinin Maarif Modeli’ne uygun şekilde tasarlanmasına katkı sunmaktı. Çalıştayın son bölümünde katılımcı öğretmenlerle ihtiyaç analizi yapılarak sürdürülebilir iletişim kanalları oluşturuldu ve gelecekte planlanacak etkinlikler hakkında ortak kararlar alındı. Kapanış konuşması ile çalıştay tamamlandı.

 

HIZLI ERİŞİM