Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerimizin TEKNOFEST 2024‘te Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri "Eğitim" kategorisinde İKİNCİLİK ÖDÜLÜ Başarısı
https://youtu.be/D1vAtF_AqxY?si=CK03F4m4t-0_HVGI
“Güneş Sistemi için yazılan “Gezegenlerim” rap şarkısı ile uygulama ve görüşler"” adlı bu proje, Fakültemiz Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 2024 mezunu Betül DEMİRCİ ve Emine Sude İNCE yürütücülüğünde, Prof. Dr. İlknur GÜVEN’in danışmanlığında gerçekleştirilmiştir. Proje çalışması 2022/2.dönem TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafından 1919B012214268 başvuru numarası ile desteklenmiştir.
Hazırlanan şarkı Marmara Üniversitesi Müzik Öğretmenliği bölümünde yer alan profesyonel bir müzik kayıt odasında seslendirilerek, bir web 2.0 aracı ile hazırlanan animasyonla görsel olarak da desteklenmiştir. Bu sayede şarkı görüntülerle eşleştirilerek "mp4" formatında müzikli videoya dönüştürülmüştür. Bu videoda öğrencilerin dikkatini çekecek canlı renkler ve eğlenceli görseller kullanılmıştır. Görsellerde gezegenlerin büyüklük sıralamasına, Güneş’e olan yakınlık sıralamasına, eksen eğikliklerinin gerçeğe uygun olmasına, renklerin gerçekliğe yakın olmasına dikkat edilmiştir. Uydusu olan gezegenlerin uydularına da sembolik olarak yer verilmiştir. Şarkıya uygun alt yazı ve işaret dili de eklenerek video zenginleştirilmiş ve böylece işitme engelli öğrenciler de dahil olmak üzere tüm bireylere ulaşmak amaçlanmıştır.
Şarkının sadece müzikal alt yapısının bulunduğu karaoke versiyonu da hazırlanmıştır. Karaoke versiyon, şarkıyı kendisi söylemek isteyenler için sözsüz enstrüman içermektedir. Bu versiyonda görsel olarak gezegenlerin animasyonlu değil, gerçek görüntülerine yer verilmiştir. Böylece öğrencilerle şarkı söyleme yarışmalarının yapılması suretiyle, şarkıyı öğrenme motivasyonunu artırmak amaçlanmıştır.
Hazırlanan şarkılı video ile 5E modeline göre hazırlanmış bir ders planına uygun olarak ders işlenmiştir. Bu ders planında giriş bölümünde şarkının söylenmesinden sonra, keşfetme bölümünde “şifre çözme” adı altında şarkının sözlerinde yer alan şifreli ifadeler irdelenerek, keşfetme etkinliği gerçekleştirilmiştir. Böylece deney ve gözlem yapma imkanlarının kısıtlı olduğu “Güneş Sistemi” konusunun anlatımı öğretmen merkezli bir ders işleyişinden farklı olarak, sohbet ve tartışma şeklinde gerçekleşmiştir.
Bu çalışmada 6. Sınıf “Güneş Sistemi” konusu kazanımları dikkate alınarak hazırlanan şarkı, içeriği ve tarzı açısından tüm ortaokul öğrenci seviyelerine hitap etmektedir ve her sınıf seviyesinde uygulamaya uygundur. Asıl çalışmadan önce konuyu bilen 6. Sınıf öğrencileriyle pilot bir çalışma yapılarak, şarkıyla ilgili eksikler, öğrencilerin öğrenmekte zorlandığı kısımlar ve kavram yanılgıları tespit edilmiş, şarkı bu sonuçlara göre güncellenerek 5. Sınıf öğrencileriyle asıl çalışma yapılmıştır.
Projeden elde edilen verilerle beraber TÜBİTAK 2024 Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışmaları (2242)’na başvurulmuştur. Bu yarışmada proje 2273276 ID numarası ile Eğitim kategorisinde dereceye girerek 2.lik ödülü almaya hak kazanmıştır. Yürütücüler ve proje danışmanı, TEKNOFEST 2024 tarafından Adana’da düzenlenecek olan sergiye ve ödül törenine davet edilmişlerdir.